پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 225962
روستاهاي هدف گردشگري ظرفيتي براي تحقق توسعه پايدار چهارمحال وبختياري
تاریخ انتشار : 1395/05/24 10:35:57
نمایش : 1142
سنت مهمان نوازي وساده زيستي، طبيعت بکر و آب و هواي متنوع و مطبوع روستاهاي چهارمحال و بختياري از ظرفيت هاي گردشگري روستايي به شمار مي رود که مي تواند در تحقق توسعه پايدار اين منطقه نقش موثري ايفا کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، گردشگري و اقتصاد گردشگري در عصر حاضر در حال تبديل شدن به يکي از سريع ترين صنايع رو به رشد جهان، ابزاري براي ايجاد درآمد ملي و از مفاهيم، اشکال و ارکان توسعه پايدار در جوامع قلمداد مي شود.

از طرفي گردشگري اشکال مختلفي دارد که اکنون شکل نويني از گردشگري با عنوان گردشگري روستايي، با هدف توسعه پايدار جوامع محلي به عنوان ابزاري براي توسعه اقتصادي، اجتماعي و يکي از مهمترين مشاغل مدرن در مناطق روستايي بشمار مي رود.

اهميت گردشگري روستايي را مي توان در سخنان رييس جمهوري در همايش روز ملي روستا در مهرماه سال 93 دريافت بنحوي که حسن روحاني در اين همايش خاطرنشان کرد: 'روستاها از نظر فرهنگي بايد مراکز توريستي در کشور باشند که اين کار نياز به سرمايه گذاري دارد چرا که توسعه روستاها امري لازم است و مي تواند توسعه شهري را پايدار کند'.

اما اهميت اين موضوع براي جوامعي از جمله استان چهارمحال و بختياري که با برخورداري از مواهب طبيعي و ظرفيت توسعه گردشگري روستايي هنوز نتوانسته از اين فرصت در مسير تحقق توسعه پايدار بهره بگيرد، دوچندان مي شود.

دولت يازدهم بويژه رييس جمهوري تاکيد بر استفاده از ظرفيت توريسم در کشور دارد، اين موضوع بيش از گذشته مورد توجه مسئولان استان قرار گرفته بگونه اي که سند جامع توسعه گردشگري چهارمحال و بختياري در راستاي تاکيدهاي دکتر روحاني و در جريان سفر مردادماه سال 93 هيات دولت به اين استان مورد توجه قرار گرفت، اين سند اکنون در استان تصويب و در انتظار تصويب هيات دولت قرار دارد.

به گفته مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري، طبيعت گردي و توجه به گردشگري روستايي محور سند جامع توسعه گردشگري استان است.

بهمن عسگري سوادجاني در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سند جامع گردشگري استان به مدت سه سال در 6 جلد تدوين و تمام جاذبه هاي گردشگري استان در آن ديده شده است.

وي تصريح کرد: در اين مطالعات به اين نتيجه رسيديم که مهمترين محور گردشگري در استان طبيعت است، برهمين اساس رويکرد اصلي در تدوين سند جامع گردشگري، طبيعت گردي است.

* گردشگري روستايي محور برنامه هاي گردشگري چهارمحال و بختياري
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري، گردشگري روستايي را از ظرفيت هاي مهم طبيعت گردي دانست و تصريح کرد: دکتر روحاني در جريان سفر به اين استان در سال 93 عنوان کرد که اين استان مي تواند قطب گردشگري طبيعي کشور و جهان شود، از همين رو تلاش ما بر اين است تا با بهره گيري از ظرفيت هاي موجود در روستاها بتوان به اين مهم جامه عمل پوشاند.

* شناسايي 12 روستاي هدف گردشگري در چهارمحال و بختياري
معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با تبيين اهميت گردشگري روستايي گفت: گردشگري روستايي، موتور محرکه در بهبود و رشد اقتصادي روستاها به شمار مي رود که با ايجاد فرصتي راهبردي سبب تنوع اقتصاد محلي شده و با ايجاد فرصت هاي شغلي مولد مبتني بر قابليت هاي موجود در روستا، سبب افزايش سطح رفاه، استانداردهاي زندگي، درآمد و امنيت مي شود.

حيدر صادقي تصريح کرد: به سبب اهميت گردشگري روستايي و قابليت هاي اين حوزه در استان 12 روستاي هدف گردشگري در استان شناسايي شده است.

وي افزود: روستاهاي ياسه چاي، هوره، سوادجان و چلوان در شهرستان سامان، روستاهاي سرآقاسيد و ديمه در شهرستان کوهرنگ، روستاي دستگرد و دزک در شهرستان کيار، ده چشمه در شهرستان فارسان، آورگان در شهرستان بروجن و روستاي آتشگاه در لردگان از جمله روستاهاي هدف گردشگري است.
صادقي ادامه داد: روستاهاي هدف گردشگري استان ضمن برخورداري از بافت تاريخي، داراي آداب و رسوم و سنن ويژه خود هستند که مي تواند براي هر گردشگر از جمله گردشگران خارجي جذاب باشد.

* راه اندازي 60 خانه مسافر در روستاهاي چهارمحال و بختياري
معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري از راه اندازي 60 خانه مسافر در روستاهاي اين استان خبر داد و گفت: بيشتر خانه مسافرها در روستاهاي هدف گردشگري از جمله سرآقاسيد و روستاهاي حاشيه زاينده رود، سنگين چين چغاخور و دوپلان فعال شده است.
صادقي خاطرنشان کرد: خانه هاي مسافر در راستاي بوم گردي، بهره مندي مستقيم و بدون واسطه جوامع روستايي از درآمدهاي ناشي از گردشگري راه اندازي شده و تاکنون نقش خوبي در اين راستا ايفا کرده است.

* سنت مهمان نوازي توسعه بخش گردشگري روستايي استان
وي، سنت مهمان‎نوازي را برند گردشگري استان دانست و گفت: اين مهمان نوازي بي شک در روستاهاي استان نمود و بروز ويژه اي دارد و اين امر مي تواند در توسعه گردشگري روستايي نقش بي بديلي ايفا کند.

صادقي تصريح کرد: درحالي که بسياري از جوامع با توجه به تحولات زندگي مدرن از سنت هاي ديرين خود فاصله گرفته اند، اما مردم مناطق روستايي استان تا حد بسياري به آداب و رسوم و فرهنگ اصيل خود پايبندند و اين امر مي تواند جاذبه بسياري براي گردشگران بويژه گردشگران خارجي باشد.
اما با وجود ظرفيت هاي بي شماري که در حوزه توسعه گردشگري روستايي استان وجود دارد بزعم برخي از کارشناسان تاکنون از همه ظرفيت هاي موجود در توسعه گردشگري روستايي در استان بهره گيري نشده و هرچند در اين راستا گام هاي خوبي برداشته شده اما اقدام هايي که انجام گرفته نمي تواند پاسخگوي نياز حجم وسيعي از گردشگران باشد.

يک کارشناس مسائل اقتصادي در همين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: اگر بخواهيم از ظرفيت گردشگري روستايي در توسعه پايدار استان بهره بگيريم بايد در ايجاد زيرساخت ها و امکانات رفاهي در اين مناطق اقدام هاي بيشتري انجام شود.

وحيد يگانگي افزود: مناطق روستايي زمينه مساعدي براي توسعه فعاليت هاي اقتصادي دارند و بايد با توجه بيش از پيش به اين مناطق و بهره گيري از ظرفيت ها آنها بتوان ضمن جلوگيري از مهاجرت جميعت روستايي به شهرها، اقتصاد روستايي را نيز توانمند کرد.

وي با تاکيد بر حفظ ساختار و هويت تاريخي مناطق روستايي استان خاطرنشان کرد: انتظار است تسهيلاتي که در اختيار جوامع روستايي استان براي نوسازي و بهسازي خانه ها داده مي شود، بيشتر در جهت حفظ بافت تاريخي اين روستاها باشد نه اين که با نوسازي بافت روستا، از جذابيت و بکر بودن آن کاسته شود.
يگانگي با بيان اين که هنوز امکانات زيرساختي چنداني در روستاهاي استان فراهم نشده است، خاطرنشان کرد: يکي از بهترين راه هاي کاستن از مسائل و مشکلات اجتماعي، اقتصادي و زيست محيطي و رسيدن به عدالت اجتماعي و جغرافيايي در روستاها، توجه هرچه بيشتر مسئولان و مردم به توسعه و گسترش گردشگري روستايي است.

پس با تاکيد بر اين موضوع که استان چهارمحال و بختياري، منطقه اي چهار فصل با طبيعت بکر، روستاهاي تاريخي و پيشينه قوي با نمادهاي خاص است و مي تواند براي گردشگران داخلي و خارجي بسيار جذاب باشد و با توجه به تدوين سند جامع توسعه گردشگري استان با محوريت گردشگري روستايي، اميد است تا شاهد تحول اقتصادي در خور قابليت هاي گردشگري اين استان در آينده نزديک باشيم.


گزارش از خاطره حسين زاده


7363/6021
 
 
 
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html